Tavla Oyunu

  • Bu konu 0 yanıt içerir, 1 izleyen vardır ve en son 2 yıl önce Elfen tarafından güncellenmiştir.
1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Yazar
    Yazılar
  • #16973
    Elfen
    Üye

    TAVLA

    Tarihçe:

    Antik Roma İmparatorluğu döneminde tavla “kumar oynamak” anlamına gelen “alea” adıyla bilinirdi. Daha sonraları tabla üstünde oynanan bir oyun olduğu için ismi “tabula” ya dönüştü. Milattan birkaç yüzyıl öncesine uza­nan bu oyunun kökeni “duodecim scriptorum” yani “on iki çizgi” oyununa dayanır. Ve bu oyun Mısır’da milattan ön­ce 3000’lerde oynanan “Senet” oyunu ile benzerlik göste­rir. Tabula, bugünkü kurallarına en yakın halini milattan sonra 480 yılı civarında oynanan “Zeno” oyunundan al­mıştır.

    Oyuna Başlarken:

    Tavla, üzerinde 24 adet üçgen alan olan bir tahtada iki kişiyle oynanan bir oyundur. 24 üçgen altışarlı olarak tah­tayı dörde bölerler. Bu dört parçadan biri oyuncunun kendi alanıdır yani “içerisi”dir. Kalan kısım ise “dışarısı” olur. Her oyuncunun aynı renkte 15 pulu bulunur. Pulların tav­lada oyunun başındaki dizilişleri aşağıdaki şekildeki gibidir.

    Oyunun Amacı:

    Oyunun amacı kendine ait pulların hepsini kendi ala­nında toplamak ve sonra da o alandan pulları dışarı topla­maktır. Bütün taşlarını ilk toplayan oyuncu oyunu kazanır.

    Pulların Hareketi:

    Oyuna önce kimin başlayacağına karar vermek için her oyuncu tek bir zar atar ve büyük zar atan oyuncu oyu­na başlama hakkını kazanır. Eğer iki oyuncu da aynı zarı atarsa tekrar zar atılır ve oyuna başlanır. Zarların üstünde­ki sayılar oyuncunun pullarını ne kadar ilerleteceğini gös­terir. Pullar daima ileri doğru ilerler, geri gitmesi mümkün değildir. Pulların ilerleyişinde şu kurallara dikkat edilmesi gereklidir.

    Pullar boş üçgenlere, üzerinde rakibinin tek pulu olan üçgenlere ve üzerinde kendi renginden pulların olduğu üç­genlere gidebilirler. Eğer üçgenin üzerinde rakibinizin iki veya daha fazla pulu varsa oraya gidemezsiniz.

    Zarın üzerindeki sayılar iki ayrı hamleyi gösterirler. Eğer zarlar 4-2 gelmişse bir pulu 4 ilerleterek boş bir üçgene koyduktan sonra diğer bir pulunuzu 2 ilerleterek boş bir üçgene koyabilirsiniz. Aynı pulu önce 2 sonra 4 ya da önce 4 sonra 2 ilerletebilirsiniz. Her ne kadar iki zarın toplamı 6 olsa da yukarıda sözünü ettiğimiz iki iler­leyiş aynı değildir. Eğer 2 oynayacağınız yerde rakibin 2 veya daha fazla pulu varsa oraya gidemezsiniz ama 4 oy­nayacağınız yer boşsa önce 4 sonra 2 ilerleyerek hamleni­zi yapabilirsiniz.

    Zarlarının ikisi de aynı gelen oyuncu gelen zarların iki katını oynar.

    Eğer 5-5 attıysanız dört adet 5 oynarsınız. Eğer oy­nanması mümkünse oyuncu attığı iki zarın üstündeki sa­yı kadar ilerler. Eğer sadece birini oynayacak yer varsa tekini oynar. Attığı iki sayıyı birlikte oynayamamasına rağmen sadece birini oynayacak yer varsa büyük olanı oynamak zorundadır. Eğer iki zarı da oynayamıyorsa sı­rasını kaybeder.

    Kırılmak ve Oyuna Geri Dönmek:

    Eğer bir üçgenin üzerinde tek bir pul varsa buna “açık” denir. Eğer attığınız zar sonucu pulunuz rakibini­zin açık taşı üstüne gelirse, rakibinizin pulunu “kırmış” olursunuz. Kırılan pul oyun tahtasından çıkartılarak or­taya konulur. Rakibiniz, sıra kendisine geldiğinde zar atar ve bu pul tekrar oyuna sokar. Bunun için de pulunu sizin toplama alanınıza koyması gerekir. Eğer sizin ala­nınızda boş olan üçgen varsa ve attığı zar da burayı tutu­yorsa pulunu tekrar oyun alanına sokabilir. Eğer sizin alanınızda boşluk yoksa veya rakibiniz mevcut boşluğa göre zar atamadıysa bekler ve sıra size geçer.

    “Gele” atmak. Rakibinizin birden fazla pulu kırıksa hepsini sokana kadar diğer pullarını oynatamaz. Sıra kendisine geldikçe zar atarak kırık pullarının hepsini si­zin alanın içine yerleştirmeye çalışır.

    Oyuncular 15 pulun hepsini kendi alanlarının içerisi­ne sokunca bu sefer de pullarını toplamaya başlarlar. Oyuncu zar atar ve attığı zardaki sayıların karşısına ge­len üçgenlerden birer pul alır. 5-3 attığında beşinci ve üçüncü üçgenden birer tane pul alır. Eğer söz konusu üç­gende hiç pul yoksa oyuncu gelen zarı oynamak zorun­dadır. Buna “pulu sallamak” da denir. Eğer pul salla­mak da mümkün değilse en yüksek puanlı üçgenden pul toplanır. Örneğin altıncı üçgen boş ve atılan zarda da 6 var, 6 oynamak mümkün olmadığından 5. üçgenden pul toplanır. Eğer pul sallamak mümkün ise bu şekilde pul toplanamaz.

    Taşları toplamaya başladıktan sonra bir pul rakip tara­fından kırılırsa toplamaya ara verilir ve rakibin sahasından tekrar oyuna başlanarak kırılan pul kendi alanınıza sokul­duktan sonra pul toplamaya devam edilir.

    Oyunu bitirmek:

    15 pulunun hepsini toplayan oyuncu oyunu kazanır.

    Mars:

    Eğer oyunculardan biri pullarının hepsini toplayarak oyunu bitirdiğinde rakibi daha pullarını toplamaya başla­madıysa kazanan oyuncu rakibini “mars” etmiş olur. 2 Pu­an birden alır.

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.